menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

5.09.2006 Warsztat reportera

Od pomysłu do tekstu

Katarzyna Bocheńska, Otwarta Akademia Umiejętności

Jak zaczarować myśli w dziennikarski tekst? Zapis prezentacji z II Dolnośląskiej Konferencji Opiekunów Gazetek Szkolnych.

Dwie drogi ku ostateczności dziennikarskiego spełnienia:


  • Praca indywidualna
  • Praca w zespole

Specyfika pracy w pojedynkę:

  • Tekst tworzy się od początku do końca samemu,
  • Dziennikarz występuje w roli demiurga,
  • Dziennikarz podejmuje wyzwanie i zdaje się na swoją rolę sprawczą,
  • Nie musi ustępować pierwszeństwa i oddawać palmy zwycięstwa.

Podział zadań w pracy zespołowej:

  • Wspólne dochodzenie do tematu, konstrukcji,
  • Opracowywanie kawałkami tekstu,
  • Oddanie sklejenia tekstu osobie trzeciej,
  • Kompromis w sprawie wniosków czy wydźwięku tekstu,

Zadania redaktora naczelnego:

  • Umiejętne dzielenie tematów,
  • Proporcjonalizowanie gatunków,
  • Wizja całości,
  • Ustalanie charakteru konstrukcji tekstów.

Cel zadania dziennikarskiego:

  • Zbudować świat, który ożyje i będzie prawdziwy

Zasady dobrego pisania:


  • Klarowność
  • Wigor
  • Błyskotliwość
  • Porządek

Jak uzyskać klarowność?

  • Sformułuj jasno tezy,
  • Zbuduj jasny plan,
  • Używaj strategii eseju,
  • Hołduj akapitom,
  • Unikaj nadmiaru liczb,
  • Przechodź do rzeczy,
  • Nie komplikuj narracji,
  • Zrezygnuj z narracji.

Jak osiągnąć wigor w tekście?

  • Używaj czasu teraźniejszego,
  • Stosuj stronę czynną,
  • Używaj zwartych, pozytywnych stwierdzeń,
  • Trzymaj się aktualności,
  • Odrzuć chronologię,
  • Buduj zdania z twardego materiałuBuduj zdania z twardego materiału,
  • Unikaj napuszonego języka,
  • Uważaj na cudzysłowy,
  • Nie bij pokłonów dużymi literami,
  • Nie eksponuj siebie.

Sposób na błyskotliwość:

  • Zaskakuj czytelnika nieogranymi tematami,
  • Bądź elastyczny,
  • Pracuj nad pytaniami,
  • Nastawiaj ucho na język,
  • Baw się językiem.

Kroki do osiągnięcia porządku w tekście:

  • Uważaj na użycie czasu,
  • Konsekwentnie stosuj liczbę,
  • Tykaj z głową,
  • Pilnuj swoich metafor,
  • Stosuj style book,
  • Unikaj ozdobników i popisywania się przed czytelnikiem,
  • Poprawiaj gotowy tekst.

Stosuj:

  • Tytuły,
  • Nadtytuły,
  • Podtytuły.

Korzystaj z akapitu tranzytywnego.

Zasady konstrukcji informacji

Lead informacji musi posiadać:

  • Podmiot
  • Orzeczenie
  • Dopełnienie

Typy leadów:

  • Streszczający,
  • Pojedynczy,
  • Dramatyczny,
  • Cytat,
  • Opisowy,
  • Prognozujący,
  • Pytający,
  • Hasłowy,
  • Anegdotyczny,

Informacja musi być:

  • Bezstronna
  • Przejrzysta

Nie rozpoczynaj od podawania cyfr i nieprecyzyjnych liczb.
Nie rozpoczynaj informacji od cytatu.

Informacja Twoja musi zawierać fakty. Zapomnij o zwrotach

  • najprawdopodobniej
  • chyba

Wywiad, jak go tworzyć by za każdym razem był inny?


  • Zadawać inne pytania,
  • Poprzedzać go różnorakimi stylistycznie wprowadzeniami,
  • Zmieniać charakter rozmowy,
  • Wprowadzać dialog stron,
  • Różnicować konstrukcję pytań,

Reportaż - dziennikarskie cudo


  • Stosować śródtytuły,
  • Łamać chronologię,

Felieton, który się nie zżyma...


  • Zarzucić szkolne biadolenie,
  • Musisz widzieć dalej niż czubek własnego nosa,
  • Wprowadź fikcję, gawędę oraz kronikę,
  • Pamiętaj felieton jest: pasożytem, salcesonem zarazem,

Jak ugryźć TEMAT?


  • Z różnych stron tylko nie bawić się w szkolne wprowadzenia,
  • Wyrzucić RÓŻEWICZOWSKIE ? JA MNIE,MÓJ,
  • Opowiedz historię od końca,
  • Wprowadź kilka głosów,
  • Nie powtarzaj tytułów,
  • Zarzuć sztampę,

Słowa, nastroje, barwy


  • Pozwól sobie na okruchy literackości,
  • Pozwól czytelnikowi towarzyszyć w emocjach bohatera,
  • Spraw, by czytelnik wierzył,

Dziennikarski warsztat językowy


Styl tekstu dziennikarskiego polega na określonym wyborze środków językowych (słownikowych i gramatycznych) i ich szczególnej organizacji.
Korzystaj z:

  • Stylizacji,
  • Pastiszu,

Przekształcenia semantyczne, czyli tropy

  • Metafora
  • Personifikacja
  • Animizacja
  • Metonimia
  • Porównanie
  • Ironia

Co z...

  • Szablonami językowymi?
  • Uproszczeniami?
  • Frazesami?
  • Banałami?
  • Wulgaryzmami?
  • Stylem potocznym?
  • Angielszczyzną?
  • Patosem?
  • Uniesieniem?
  • Emfazą?
  • Ekspresyjnością?

***
Artykuł udostępniony przez Otwartą Akademię Umiejętności

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Motor napędowy terrorystów

Michał Chmielewski
Ataki terrorystyczne stają się niemal pospolite. Wszystkie są także polem bitwy dla massmediów. Każdy atak, każda chociażby groźba staje się sensacją, której spragnieni są dziennikarze.

Media lokalne - warsztat i etyka

Bartłomiej Dwornik
Każdego dnia dziennikarz staje przed dylematem - opisać coś czy też pominąć. W którym miejscu kończy się informacja a zaczyna naruszanie prywatności?

Słowo jest najważniejsze [LINK]

Krzysztof Piekarski
Samo skończenie studiów dziennikarskich wcale nie uprawnia do określania siebie mianem dziennikarza. Wielu doskonałych fachowców w tym zawodzie kończyło zupełnie inne studia. [Wywiad z Piotrem Kraśko pochodzi z serwisu www.dziennikarz.prv.pl]

Rozmowy szarych garniturów

Krzysztof Skowroński
Telewizja jest zepsuta, bo popsuła ją polityka, tak jak popsuła parę innych dziedzin życia w Polsce. Zamiast swobody i piękna - zależność i korupcja.[Źródło: Tygodnik Powszechny]

Kolacja dla głupca

Stefan Bratkowski
Oczywiście, nasze media adresowane do dzisiejszej polskiej elity nowobogackich nie reprezentują poziomu "Atlantic Monthly". Źródło: Tygodnik Powszechny.

Media relations. 10 przykazań w kontaktach z mediami

Patrycja Wilczyńska
Relacje z mediami wydają się skutecznym i prostym sposobem na zwrócenie uwagi otoczenia oraz budowanie wizerunku firmy. To prawda, ale tylko wtedy, gdy znamy i stosujemy zasady, na których możemy oprzeć relacje z dziennikarzami.

Telewizyjne polowanie na dzieci

Ewa K. Czaczkowska
Reklam adresowanych do dzieci jest coraz więcej. W ostatnim roku ich liczba w telewizjach wzrosła o ponad jedną trzecią.

więcej w dziale: Warsztat reportera

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, influencer
Whitepress Dziennikarz
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

rectangle Play
Rozlicz PIT i przekaż 1,5% na projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24