menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

5.09.2006 Warsztat reportera

Reportaż radiowy

Katarzyna Bocheńska, Otwarta Akademia Umiejętności

Reportaż radiowy - czym jest, jak powstaje i co dziennikarz musi o nim wiedzieć.

Reportaż radiowy - czym jest?


Reportaż radiowy to:

  • maestria dźwięku i słowa,
  • to co ulotne i trwałe,
  • świat zamknięty na czarodziejskiej taśmie,
  • to widzenie uchem,
  • ludzie, zdarzenia

Jak powstaje reportaż?


Na początku był temat
Scenariusz reportażu

  • planujemy zdarzenia,
  • kompletujemy listę osób,
  • ustawiamy kolejność nagrań
  • weryfikujemy wstępne zapiski,
  • dajemy się ponieść chwili,
  • mamy oczy i uszy otwarte

Pierwsze rozmowy z bohaterami

  • To rodzaj zaprzyjaźniania się z bohaterem,
  • Poznawanie jego otoczenia,
  • To słuchanie tego co ma do powiedzenia,
  • Bycie otwartym na jego uczucia,
  • Pozyskanie go sobie, w sposób naturalny


  • Tło wydarzeń
  • Dźwięki otoczenia,
  • Rozmowy w drugim planie,
  • Muzyka

Szukamy tytułu

  • Czasami przychodzi do autora reportaSu sam,
  • Niekiedy podsuwa nam go jakieś zdarzenie wynikłe podczas nagrywania materiału,
  • Innym zaś razem Smudnie wymyśla się go na końcu

A może cytat?

  • Niektórzy twórcy reportażu otwierają materiał mottem, fragmentem poezji... wszystko w zależności od charakteru materiału i przesłania materiału.

Nagrywamy czołówkę

  • Czołówka, wstępniak materiału stanowi charakterystyczny element reportażu, nadaje mu charakter i wyraz.

Co z narratorem?

  • Zasadniczo w materiale go nie słychać. Czasami jednak pozwala się mu mówić, np. w reportażu interwencyjnym.

Typologia reportażu radiowego


  • Portret
  • Interwencyjny
  • Społeczny
  • Historyczny
  • Retrospekcyjny - dokument

Przykazania reportera


  • Miej oczy i uszy otwarte,
  • Słuchaj, najpierw słuchaj,
  • Notuj pomysły i idee,
  • Nagrywaj wiele dźwięków, podczas montażu mogą się przydać,
  • Rób kopie nagrań i opisuj materiał,
  • Nie przesadzaj w materiale z ozdobnikami i przeładowaniem materiału i dźwięku w tle

Bez tego nie będzie reportażu


  • Odrobiny szczęścia,
  • Rzetelności materiału,
  • Pomysłu,
  • Czasu,
  • Miłości do gatunku,
  • Uporu,
  • Myślenia i kreatywności.

***
Artykuł udostępniony przez Otwartą Akademię Umiejętności

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Komu dziękować za strach

Agata Kozieł
Od momentu powstania zagrożenia zamachami terrorystycznymi dla Polski, w stolicy widać wyraźne napięcie. Obywatelom innej narodowości, szczególnie Arabom, posyłają pełne niepokoju i wrogości spojrzenia. A media tylko dolewają oliwy do ognia... [Źródło: Merkuriusz Uniwersytecki].

Prawo Betteridge'a. Czy każdy tytuł ze znakiem zapytania to ściema?

Krzysztof Fiedorek
Prawo Betteridge'a to hipoteza dziennikarstwa, według której na każdy tytuł i nagłówek prasowy, kończący się znakiem zapytania można odpowiedzieć „nie”. Zasada ma zastosowanie do pytań zamkniętych. Wcale nie wymyślił jej Ian Betteridge i... w większości przypadków jest nieprawdziwa.

Maxa Webera teoria socjologii stosunków politycznych

Krzysztof Dowgird
Max Weber wywarł ogromny wpływ na socjologię stosunków politycznych. Wykłady Magisterskiego Zaocznego Studium Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim.

Jak porwać publiczność. Maciej Orłoś "O sztuce wystąpień publicznych"

BARD
Jak przygotowywać się do wystąpienia przed publicznością lub przed kamerami? Jakie są sposoby radzenia sobie z tremą? Jak uniknąć wpadek i jak wybrnąć z sytuacji, gdy już się przydarzą? Jak postępować w kontaktach z dziennikarzami? Na te i inne pytania odpowiada Maciej Orłoś, jeden z najbardziej popularnych prezenterów telewizyjnych w Polsce. [Patronat Reporterzy.info]

Etyka w reklamie

Mariusz Żurawek
Branża reklamowa, z uwagi na swoją drapieżną naturę, wydaje się być pozbawiona wszelkich zasad i obyczajowości. Tymczasem jak każda dziedzina, posiada swoją etykietę

Storytelling w reklamie, polityce i komunikacji. Tak wywiera się wpływ

Newseria Biznes
Storytelling, czyli opowiadanie historii, towarzyszy ludzkości od początku, a współcześnie jest jedną z najskuteczniejszych technik perswazji, wykorzystujących opowieść do budowania zaangażowania i wzbudzania emocji.

Ingerowanie w treść

Patrycja Kierzkowska
Jest zjawisko w dziennikarstwie, którego nie rozumiem. Nazywam je: ingerowanie w treść wypowiedzi. Jestem za ingerowaniem, ale tylko wtedy, kiedy rozmówca robi mi z wywiadu sieczkę marketingową.

więcej w dziale: Warsztat reportera

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, influencer
Whitepress Dziennikarz
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama


Rozlicz PIT i przekaż 1,5% na projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24